Scenariusze zajęć gimnastyki kompensacyjno-korekcyjnej dla dzieci z klas 0-III.
Scenariusz 1 do ćwiczeń gimnastycznych metodą V. Sherborne’a „Zaufaj rękom partnera” Zadanie Poznanie się w grupie, rozwój zaufania, odprężenie.
- Krótki trening interpersonalny. Grupa siada w kręgu i każdy mówi swoje imię, następna osoba powtarza imię poprzednika i dodaje swoje.
- Ćwiczenia relaksacyjne: masaż twarzy, oczu, dotykanie się rękami, czołem, policzkami, dzielenie się uwagami dotyczącymi wrażeń i uczuć.
- Dobór parami. Jedno dziecko siada za drugim zwrócone w te samą stronę. Osoba z przodu musi być rozluźniona, „pada” do tyłu i daje się złapać przez siedzącego za nim. Stopy w siadzie złączone razem, nie odrywają się od podłogi, odległość siedzących różna, ale bezpieczna. Powtarzamy te ćwiczenie w większych grupach.
- W parach „spacer” po sali. Jedna osoba prowadzi drugą z zamkniętymi oczami daje się prowadzić w każdym kierunku.
- Ciąganie się na brzuchu do przodu z wyciągnięciem i zginaniem na przemian rąk i nóg. Dzieci dobierają się parami – jeden z uczestników ciągnie partnera za ręce, nogi, turla, zwracając uwagę na jego bezpieczeństwo.
- Ćwiczenia w grupie – wszystkie dzieci skupiają się w bardzo ciasnym kręgu, jedno wchodzi do środka, zamyka oczy, pozostałe dzieci odpychają je w różnych kierunkach.
- Ćwiczenie relaksujące – jedno dziecko kładzie się na plecach – rozluźnione, drugie, klęczące obok, wykonuje masaż
Scenariusz 2 do zajęcia z gimnastyki korekcyjno-wyrównawczej Cele
- Zapoznanie dzieci ze sposobem poprawnego wykonywania ćwiczeń.
- Kształcenie i wzmocnienie mięśni grzbietu, brzucha, obręczy barkowej, klatki piersiowej, mięśni nóg, stopy. Przeciwdziałanie utrwalaniu i pogłębianiu się wad. Kształcenie nawyku prawidłowej postawy.
- Wdrażanie do dokładnego wykonywania poleceń, wytwarzania radosnej atmosfery będącej warunkiem budzenia u dzieci wiary we własne siły.
Pomoce Kółka, krążki, krzesełka, pudełka z różnymi przedmiotami, woreczki, kartka papieru i pisak, tunel, ławeczka gimnastyczna, kocyk, balony, droga (ścieżka) jeżowa. Przebieg zajęcia
- Marsz przy muzyce – rozdanie kółek, pokaz prawidłowej postawy.
- Powitanie
- ukłon japoński (kółka opuszczone na dywan).
- Ćwiczenia oddechowe w siadzie krzyżnym:
- wdech – podnoszenie grupy do góry,
- wydech – opuszczenie kółek.
- Ćwiczenie rzutu:
- celowanie kółeczkami na stojak.
- Ćwiczenia z krążkami:
- krążki ułożone na krzesełkach, dojście do krzesełek, wzięcie krążka, siad na krzesełku – zwrócenie uwagi na prawidłową postawę w siadzie,
- skłon do przodu – krążek położyć na dywanie,
- przesuwanie i odsuwanie krążka stopami.
- Zabawa „Jazda samochodem”.
Przy muzyce „samochody” – dzieci z kółkami jeżdżą slalomem między krzesełkami, muzyka milknie – dzieci siadają na krzesełkach (plecy wyprostowane, łopatki ściągnięte).
- Ćwiczenia chwytne palcami stóp:
- siad na krzesełkach – wyciąganie przedmiotów z pudełka palcami stóp, tj. kulki z waty, woreczka, kolorowej chusteczki, klocka (niektóre przedmioty obydwiema nogami),
- wkładanie do pudełka tych przedmiotów tą samą metoda.
- Ćwiczenia w siadzie prostym na mięśnie brzucha i nóg:
- siad prosty na dywanie,
- wykonywanie rozkroku, a następnie złączenie nóg,
- nożyce poziome,
- nożyce pionowe.
- Nóżka masuje nóżkę.
- Ćwiczenia rozciągające mięśnie palców stóp:
- rozsuwanie palców stóp u obu nóg.
- Nóżka robi „pa-pa”.
- Marsz dookoła sali z woreczkami na głowie:
- usiąść z woreczkiem na podłodze i wstać.
- Ćwiczenia zręczności stóp:
- siad na krzesełku – plecy proste,
- włożenie między palce stóp pisak – rysowanie na kartce.
- Tunel, chodzenie na czworakach:
- przejście przez tunel na czworakach.
- Ćwiczenie równoważne:
- Przejście po ławeczce gimnastycznej, ręce w bok, łopatki ściągnięte, zeskok.
- „Jazda na kocykach” po ławeczce:
- leżenie przodem na ławce, nogo wyprostowane,
- za pomocą rąk podciąganie się na kocyku do przodu po ławeczce,
- dzieci podciągają się na ławeczce z przodu, nogi zgięte.
- Ćwiczenie oddechowe:
- Masaż stóp:
- chodzenie po ścieżce jeżykowej.
- Zbiórka:
- przyjęcie prawidłowej postawy,
- pożegnanie.
Scenariusz 3 do zajęć z gimnastyki korekcyjnej Zadanie główne Kształcenie zręczności, koordynacji ruchowej i zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo i prawidłowe wykonanie ćwiczeń. Pomoce Krzesełka
- Dzieci wchodzą na salę w rytm bębenka i rozstawiają krzesełka po całej sali.
- Bieg między krzesełkami, na hasło „lawina” dzieci wchodzą na krzesełka.
- Taniec „muszek” i taniec „niedźwiedzi” między krzesełkami w rytm odpowiednio dobranych melodii.
- Leżenie przodem na krzesełku i unoszenie tułowia do góry, nogi oparte na podłodze.
- Oparcie prawej nogi na krześle, skłon do lewej i prawej nogi.
- Oparcie brody na oparciu krzesełka, chwyt rękoma za krzesło i unoszenie raz jednaj, raz drugiej nogi.
- Marsz na czworakach wokół swojego krzesełka wyprost, wspięcie na palce, zmiana kierunku.
- Leżenie tyłem pod krzesełkiem i przenoszenie nóg za krzesło (leżenie przewrotne).
- Czołganie się pod krzesełkiem.
- W klęku opady tułowia na krzesełko.
- W siadzie na krzesełku chwytanie palcami stóp szarfy i przenoszenie jej z jednej strony na druga, zwijanie szarfy palcami stóp.
- Marsz po obwodzie koła z krzesełkami – ustawianie krzesełek.
Scenariusz 4 do zabaw ruchowo – zręcznościowych Cele
- Doskonalenie sprawności manualnej, aktywizowanie twórczych możliwości ruchowych.
- Kształcenie nawyku prawidłowej postawy.
- Kształcenie i wzmocnienie mięśni grzbietu, brzucha, mięśni nóg i stopy.
- wytwarzanie radosnej atmosfery będącej warunkiem budzenia u dzieci wiary we własne siły.
Pomoce Magnetofon, paski bibuły w czterech kolorach, woreczki, kosz z kartonu z obrazem graficznym, tamburyno. Przebieg
- Marsz po obwodzie koła – rozdanie woreczków, marsz z woreczkiem na głowie we wspięciu na palcach.
- Swobodne podrzucanie woreczka lewą i prawą ręką.
- Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Figurki”. Dzieci biegają, na sygnał staja w bezruchu.
- Ćwiczenia tułowia – skłony w przód. Odchylanie się z woreczkiem uniesionym w obu dłoniach nad głową do tyłu, upuszczanie woreczka, skłon w przód, podniesienie woreczka między nogami na nieugiętych kolanach.
- Ćwiczenie mięśni brzucha i grzbietu. Leżenie na brzuchu, wyciągnięte ręce z woreczkiem w przód. Unoszenie rąk z woreczkiem prosto do góry: „zaglądamy do lusterka”.
- Zabawa z elementami chodzenia na czworakach „Kulawy lisek”. Czworakowanie na trzech „łapkach” – jedna łapka jest złamana (woreczki pod kolanem, noga zgięta).
- Przeskakiwanie przez woreczek do przodu i do tyłu.
- Wrzucanie woreczka do kosza.
- Rozłożenie dwóch pasków wstążki wg wzoru bieg, marsz.
- Rozdanie dzieciom kolorowej bibuły (paski). Wirowanie z bibułą, na sygnał dmuchanie w bibułę.
- Zataczanie lewą i prawą ręką małych i dużych kół.
- Przysiad – tworzenie z bibuły ślimak , przeskakiwanie przez ślimaka lub slalom między ślimakami.
- Układanie kolorowego szlaczka z bibuły wg wzoru graficznego
- Formowanie szlaczka wg własnego pomysłu.
- Zgniatanie bibuły lewą i prawą ręką – prostowanie.
- Marsz przy rytmicznej muzyce i wrzucanie bibuły do kosza.
Scenariusz 5 do ćwiczeń gimnastycznych metodą V. Sherborne Zadania Rozwijanie kontaktów i porozumiewania się poprzez ćwiczenia ruchowe. Przybory Szarfy, ławeczki, materace.
- Część wstępna.
- Dzieci dowolnie biegają po sali.
- Zabawa ożywiająca – berek na czworakach – każde dziecko dostaje szarfę, która jest wetknięta na plecak za pasek od szortów. Zabawa trwa dopóty, dopóki berek nie pozbiera wszystkich szarf od dzieci.
- Część główna.
- Wszyscy siadają w kole – przywitanie (słowem, nogami, rękami).
- Siad skulony, rozkroczny – uderzanie o kolana: dłońmi, pięściami, łokciami, rozcieranie kolan, spychanie kolana do podłogi i podnoszenie ich.
- W siadzie – wymachy nóg, bezwładne przewroty.
- Ślizganie oraz próby czołgania się po podłodze.
- Turlanie się oraz turlanie kolegi po podłodze.
- Turlanie po nogach nauczyciela.
- Relaks – odpoczynek w pozycji leżącej (głębokie oddechy).
- Przechodzenie wokół leżących i nad nimi, przeskakiwanie.
Ćwiczenia w parach:
- Siad rozkroczny twarzą do siebie – naprzemianstronne skłony i leżenie, próby leżenia raz na jednym, raz na drugim boku.
- Siad tyłem – jedno dziecko wykonuje skłon, a drugie kładzie się na jego plecach, pchanie partnera po podłodze plecami, stopami, rękami.
- Przechodzenie w różny sposób przez „mostek” wykonany przez nauczyciela (klęk podparty).
- Relaks w leżeniu na podłodze, dzieci obchodzą się nawzajem.
- Jedno dziecko siada między nogami drugiego, jest obejmowane i delikatnie kołysane.
Ćwiczenia z użyciem sprzętów:
- Wchodzenie na drabinkę po skośnej ławeczce.
- Przechodzenie pod „mostem” – skośna ławeczka.
- Wdrapywanie się na ułożone materace i schodzenie z nich w różny sposób (turlając się, ześlizgując) zgodnie z inwencją dziecka.
- Część końcowa.
Wszystkie dzieci wraz z nauczycielem siadają na materacu. Nauczyciel obejmuje je nucąc piosenkę.
Uwaga: Konspekt można wykorzystać jako dwa oddzielne.
Scenariusz 6 do ćwiczeń gimnastycznych metodą V. Sherborne
Zadanie Rozwijanie wzajemnych kontaktów, opanowanie lęku i emocji.
- Część wstępna:
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała i pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa.
- Dzieci dowolnie maszerują i biegają z wysoko podniesionymi kolanami.
- W siadzie skulonym: dzieci kręcą się dookoła osi w jedną i w druga stronę.
- Podobne ćwiczenia wykonują leżąc na brzuchu, obracają się za pomocą rąk dookoła osi w obie strony, w przód i w tył.
- Dzieci siedząc na podłodze pokazują części ciała: głowa, tułów, biodra, barki, brzuch, plecy, szyję, serce, płuca, a następnie części twarzy po jednej i po drugiej stronie: oko, ucho, policzek, pośrodku – nos, usta, broda.
- W siadzie skulonym: dziecko kołysze się, najpierw wolno, później coraz śmielej.
- Opiekun leży na plecach, dziecko przytulone leży na nim. Posuwanie się z dzieckiem do przodu, do tyłu, pomagając sobie rękami.
- Opiekun robi „mostek”, natomiast dziecko obchodzi go na czworakach, przechodzi pod, przez, dookoła itp.
- Część główna:
- ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą; opanowanie lęku i emocji.
- Dziecko i opiekun leżą na plecach naprzeciw siebie, ich stopy dotykają się i wykonują na przemian przepychanie się stopami, wspólny rowerek.
- Dziecko leży na plecach, opiekun chwyta dziecka za ręce lub za stopy, idąc tyłem, ciągnie dziecko. Zmiana ról o ile to możliwe.
- W pozycji stojącej: dziecko kładzie się na plecach opiekuna, a ten stara się częściowo przejąć ten ciężar.
- Kołysanie w pozycji siedzącej: tworzenie „fotelika” dla dziecka, opiekun obejmuje je i łagodnie kołysze do przodu oraz na boki, w jedną i w druga stronę.
- Prowadzenie „ślepca” – dziecko zamyka oczy i jest prowadzone przez opiekuna.
- Dziecko zwija się w kłębek, robi „paczkę”, a opiekun usiłuje rozwiązać paczkę.
- Część końcowa.
- ćwiczenia rozluźniające, relaksujące:
stanie naprzeciw siebie, opiekun i dziecko trzymają się za ręce, wykonują wspólne wdechy, podskakują na jednej i drugiej nodze, wreszcie robią wspólne przysiady, na zakończenie wzajemnie wysłuchują pracy swoich płuc. Scenariusz 7 do zajęć z gimnastyki korekcyjnej Zadanie Wzmacnianie mięśni grzbietu i obręczy barkowej, ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Przybory Piłki, kocyki, watki.
-
- Zbiórka w pozycji skorygowanej (zwartej), w rękach piłki.
- Dowolna zabawa z piłką – podrzucanie, chwyty, toczenie.
-
- Stanie w rozkroku – toczenie piłki z ręki do ręki, wykonanie „ósemki” wokół każdej z nóg. Po kilku ruchach wyprost, przenieś piłkę za plecy (łokcie skierowane w bok – „uszy słonia”), puścić piłkę i złapać.
- Toczenie piłki stopą w przód, w tył zataczanie koła.
- Wznos piłki w górę – wdech, skłon, wydech (stanie w rozkroku, nogi proste w kolanach).
- W leżeniu przodem, uniesienie piłki w górę – wdech, opuszczenie – wydech, liczenie do pięciu – „foczki”, pięty złączone leżą na podłodze.
- Leżenie tyłem – piłka za głową – wdech, na brzuchu – wydech, syczymy przy wypuszczaniu powietrza jak „wąż grzechotnik”
- Kolana biją brawo.
- Leżenie tyłem, piłka między stopami, unoszenie piłki do góry, opuszczanie z równoczesnym liczeniem do pięciu – kolana proste.
- W siadzie prostym podpartym, nogi proste – toczenie piłki po nogach od stóp do bioder i odwrotnie – powolne unoszenie bioder do góry (zjeżdżalnia).
- W siadzie podpartym obracanie piłki stopami z równoczesnym podnoszeniem nóg w górę, opuszczenie piłki i złapanie po odbiciu.
- Siad skrzyżny – toczenie piłki wokół ciała, z przodu daleko na wyciągniętych rękach, z tyłu blisko w prawo i w lewo.
- Klęk przed piłką – zdmuchiwanie watki z piłki.
- Klęk na kocyku na piętach, „gonitwa” za piłką. Poślizg – dłonie do siebie, „jamniczka”.
- Siad na kocyku – „gonitwa” za piłką, „pięty – palce”, odpychanie się rękoma „gokarty”.
- Odłożenie piłek do kosza.
- Poślizg na kocyku w leżeniu tyłem, głowa na kocu – „raki”.
- Na złożonych kocach tańczymy „twista”, skręty tułowia posuwając się równocześnie do przodu.
- Palce stóp podwinięte pod spód wciskamy mocno w koc.
-
- Chód skrzyżny we wspięciu na placach.
- Dmuchanie kulek papieru lub styropianu.
- Poprawa postawy staniu przy ścianie (test ścienny).
- Pożegnanie.
Opracowała: Agnieszka Tłuczkiewicz |